انواع چوب مورد استفاده در صنعت مبلمان

پنج شنبه 26 دی 1398 4023 بازدید کننده گروه مقالات

در این مقاله سعی داریم 4 مورد از بهترین چوب های مورد استفاده در صنعت مبلمان را معرفی کنیم.

 

  • چوب راش :

       تفاوت چوب راش و چوب روس و

 

چوب درخت راش ، از چوبهای نیمه سنگین و مقاوم و سخت است ، و به دلیل سختی به نسبت زیاد ، حشرات و قارچ ها نمیتوانند به چوب راش آسیب برسانند و این یکی از مزایای چوب راش است.

چوب راش در طبیعت به رنگ کرم و مایل به قرمز دیده میشود ؛  در بازار مبل ایران  دو نوع چوب راش وارداتی و ایرانی استفاده میشود. چوب راش وارداتی به تازگی از کشور های مرزشمالی به ویژه گرجستان وارد کشور شده مورد استفاده قرار میگیرد .

چوب راش وارداتی از رطوبت و ابعاد مناسبی برخوردار است و در صنعت مبلمان ضایعات کمتری ایجاد میکند . چوب راش گرجستان کیفیت بسیار بالایی دارد ، مبلمان ساخته شد ازچوب راش بسیار سنگین تر از موارد مشابه هستند .

 

چوب راش خارجی بهتر است یا ایرانی؟

گونه های وارداتی رطوبت بیشتری دارند. قطر آنها بیشتر است و برای کارهای که نیاز به یکسره بودن دارند بهتر است. اما حتی برخی سازندگان مبل این اعتقاد را دارند که چوب ایران کیفیت بالاتری دارد.
شاید تنها مزیت چوب راش وارداتی به چوب داخلی این است که این چوب به دلیل ابعاد و  رطوبت بالاتر تخته ها  ضایعات کمتری در فرایند تولید مبل بوجود می آورد.

 

 

 

 

  • چوب روس:

     

     چوب روس

 

در بازار مبل ایران به هرگونه چوبی که از کشور روسیه وارد شود چوب روسی گفته میشود .

معمولا چوب روس های وارداتی به رنگ سفید میباشند ، در واقع چوب روسی از گونه های مختلفی از نراد یا کاج میتواند باشد . چوب روسی از ترک های نسبتا کمی برخوردار است و به خوبی سمباده خورده و پیچ خوری مناسبی دارد و به همین دلیل چوبی مناسب در صنعت مبلمان به حساب می آید .

در صنعت مبلمان معمولا از ترکیب چوب راش و چوب روس استفاده میشود .

 

 

 

  • چوب گردو :

 

        چوب گردو

 

چوب درخت گردو ریز بافت یا نقوشی زیبا به رنگ قهوه ای سوخته است . از انواع چوب های محکم و نسبتا با دوام محسوب میشود .

به دلیل تلخ بودن گردو ، حشرات چوب خوار تمایلی به خوردن ان ندارند که از مزایای چوب گردو میباشد .

به دلیل استحکام خوب مهمولا از چوب گردو در اسکلت مبلمان استفاده میشوند. زیرا در برابر خم شدن و همچنین فشارهای وارده مقاومت خوبی دارند .

چوبی نیمه سنگین محصوب میشود، علاوه بر صنایع مبلمان چوب گردو در کارهای تزیینی و فانتزی نیز کاربرد دارد و در ساخت الات موسیقی و مجسمه های چوبی و منبت کاری و معرق کاری نیز استفاده میشود.

 

 

 

  • چوب افرا:

 

 

      

 

یکی از درختانی که در جنگل های شمال ایران می روید درخت افرا میباشد. و این به جهت اسیدی بودن خاک در جنگل است که خاک مناسب رشد درخت افرا است .

افرای سیاه ، افرای کوهستانی ، افرای برگ چناری ، افرای سرخ از انواع افرا میباشد که همه گونه ها سریع الرشد و به راحتی ازدیاد میشوند .

چوب افرا سفید مایل به کرم و کمی درخشنده و صدفی است .

افرا از چوب های نیمه سنگین با قابلیت پرداخت آسان میباشد و به همین دلیل در صنایع مبلمان کاربرد بسیاری دارد.


انواع چوب مورد استفاده در صنعت مبلمانگالری مبل آیسان|مبلمان در شیراز|سرویس خواب1/16/2020در این مقاله سعی داریم 4 مورد از بهترین چوب های مورد استفاده در صنعت مبلمان را معرفی کنیم. چوب ... در این مقاله سعی داریم 4 مورد از بهترین چوب های مورد استفاده در صنعت مبلمان را معرفی کنیم. چوب راش :        چوب درخت راش ، از چوبهای نیمه سنگین و مقاوم و سخت است ، و به دلیل سختی به نسبت زیاد ، حشرات و قارچ ها نمیتوانند به چوب راش آسیب برسانند و این یکی از مزایای چوب راش است.چوب راش در طبیعت به رنگ کرم و مایل به قرمز دیده میشود ؛  در بازار مبل ایران  دو نوع چوب راش وارداتی و ایرانی استفاده میشود. چوب راش وارداتی به تازگی از کشور های مرزشمالی به ویژه گرجستان وارد کشور شده مورد استفاده قرار میگیرد .چوب راش وارداتی از رطوبت و ابعاد مناسبی برخوردار است و در صنعت مبلمان ضایعات کمتری ایجاد میکند . چوب راش گرجستان کیفیت بسیار بالایی دارد ، مبلمان ساخته شد ازچوب راش بسیار سنگین تر از موارد مشابه هستند . چوب راش خارجی بهتر است یا ایرانی؟گونه های وارداتی رطوبت بیشتری دارند. قطر آنها بیشتر است و برای کارهای که نیاز به یکسره بودن دارند بهتر است. اما حتی برخی سازندگان مبل این اعتقاد را دارند که چوب ایران کیفیت بالاتری دارد.شاید تنها مزیت چوب راش وارداتی به چوب داخلی این است که این چوب به دلیل ابعاد و  رطوبت بالاتر تخته ها  ضایعات کمتری در فرایند تولید مبل بوجود می آورد.    چوب روس:   در بازار مبل ایران به هرگونه چوبی که از کشور روسیه وارد شود چوب روسی گفته میشود .معمولا چوب روس های وارداتی به رنگ سفید میباشند ، در واقع چوب روسی از گونه های مختلفی از نراد یا کاج میتواند باشد . چوب روسی از ترک های نسبتا کمی برخوردار است و به خوبی سمباده خورده و پیچ خوری مناسبی دارد و به همین دلیل چوبی مناسب در صنعت مبلمان به حساب می آید .در صنعت مبلمان معمولا از ترکیب چوب راش و چوب روس استفاده میشود .   چوب گردو :          چوب درخت گردو ریز بافت یا نقوشی زیبا به رنگ قهوه ای سوخته است . از انواع چوب های محکم و نسبتا با دوام محسوب میشود .به دلیل تلخ بودن گردو ، حشرات چوب خوار تمایلی به خوردن ان ندارند که از مزایای چوب گردو میباشد .به دلیل استحکام خوب مهمولا از چوب گردو در اسکلت مبلمان استفاده میشوند. زیرا در برابر خم شدن و همچنین فشارهای وارده مقاومت خوبی دارند .چوبی نیمه سنگین محصوب میشود، علاوه بر صنایع مبلمان چوب گردو در کارهای تزیینی و فانتزی نیز کاربرد دارد و در ساخت الات موسیقی و مجسمه های چوبی و منبت کاری و معرق کاری نیز استفاده میشود.   چوب افرا:         یکی از درختانی که در جنگل های شمال ایران می روید درخت افرا میباشد. و این به جهت اسیدی بودن خاک در جنگل است که خاک مناسب رشد درخت افرا است .افرای سیاه ، افرای کوهستانی ، افرای برگ چناری ، افرای سرخ از انواع افرا میباشد که همه گونه ها سریع الرشد و به راحتی ازدیاد میشوند .چوب افرا سفید مایل به کرم و کمی درخشنده و صدفی است .افرا از چوب های نیمه سنگین با قابلیت پرداخت آسان میباشد و به همین دلیل در صنایع مبلمان کاربرد بسیاری دارد.5.0